Hyldest til Europa

Af Michael Böss 83

Jeg tilbragte en af mine ferieaftener sammen med min hustru på en restaurant på Plaza de la Independencia i Girona i Spanien. Vi havde netop kørt over Pyrenæerne fra Frankrig og kunne konstatere, at decibel-niveauet på restauranterne hernede var betydeligt højere end nord for grænsen. Ja, så højt, at vi snart opgav at føre en samtale. I stedet sad vi blot og nød vores tapas og det folkeliv, som omgav os. Små børn, der løb og legede på pladsen, skønt klokken var lang efter dansk sengetid. Unge kvinder med nøgne, solbrune ben, arme og skuldre. Mænd, der sad og nød hinandens selskab og konversationen over et par flasker vin. På den anden side af floden rejste katedralens projektørbelyste tårn sig. Jeg tænkte på, hvor glad jeg var for at være tilbage i Spanien, hvor jeg så ofte havde været. Og jeg tænkte på den foregående uges glæder i Tyskland og Frankrig samt på, hvordan hvert land i Europa har sin egen lyd, smag, energi og atmosfære.

Jeg har altid elsket Europa for netop en kulturel mangfoldighed, som både samler og skiller. Men netop denne aften forstod jeg truslen mod europæisk kultur. Der er nemlig nogle, der ønsker en kulturel ensartethed og gennemtrumfningen af værdier, der ikke er europæiske. Nogle, som helst så de solbrune kvindeben og vinflaskerne forbudt. Samme morgen var vi vågnet op til nyheden om terrorangrebet i Nice. Særligt forfærdende havde det været, fordi vores datter og hendes veninde aftenen forinden skulle ned på Promenade des Anglais for at se fyrværkeriet. Heldigvis opdagede vi dog kort efter en sms fra hende, hvor hun fortalte os, at de havde forladt folkemængden nogle minutter, før massakren begyndte.

Den folkemængde, der blev mejet ned i Nice, var ikke kun fransk, Den var også europæisk. Morderen var tilsyneladende en voldelig psykopat, der var blevet ”lynradikaliseret”. Eksperterne fortæller os, at det er en form for radikalisering, som vil forekomme stadig hyppigere fremover, fordi social og kulturel fremmedgjorthed sammen med psykisk ustabilitet gør mange indvandrere med mellemøstlig muslimsk baggrund modtagelige over for voldelig islamistisk propaganda. Herhjemme tales der i øjeblikket om behovet for at forsvare nationale værdier i lyset af den kendsgerning, at mange muslimske indvandrere hylder værdier, der ikke er forenelige med livet i et liberalt demokratisk samfund. Selv mener jeg dog, at det bedste forsvar for danske værdier består i at se dem som en del af en større europæisk civilisation. Europa er ikke en kulturel monolit, men et konglomerat. At være europæer indebærer, at vi må tage vare på de brikker, vi som nationerne hver for sig bidrager med til den store, vidunderlige europæiske kulturmosaik. Men mange af de nationale brikker har fælleseuropæisk oprindelse. Derfor må Europa stå sammen.

Som enhver med lidt geologisk forstand ved, falder konglomerater ikke fra hinanden. Det skyldes, at enkeltdelene bindes sammen af en fællesmasse. Fællesmassen i den europæiske civilisation består af en række fælles fortællinger, institutioner og værdier, der stammer fra antikken, kristendommen og oplysningen. Jo, mere jeg føler disse fortællinger og værdier truet, des mere europæisk føler jeg mig derfor, uden derved at behøve at fralægge mig mit danske borgerskab og min danske nationalitet.

83 kommentarer RSS

  1. Af Svend Dirksen

    -

    Det er meget godt, men man skal ikke forveksle Europa med EU, det er to forskellige ting, ligesom Italien og Mafiaen er to forskellige ting. Man kan godt bryde med EU og stadig være europæer.

  2. Af Svend Jensen

    -

    Ser man på Europas historie, observerer man, at i de bedste perioder var der mange og små uafhængige lande. Dette gælder især Tyskland og Italien, som begge i lange tider var opslittet i et mylder af småstater, hertugdømmer og frie byer. I alle disse mindre enheder blomstrede kunst, kultur og videnskaber – især i oplysningstiden.
    Det er således de store enheder, som er ufrugtbare og farlige. Meget blod er spildt i Europa på at samle de små lande til uoverskuelige konglomerater.
    Som en logisk konsekvens heraf er EU et gigantisk fejlprojekt. EU’s førerhunde forestiller sig et rigere Europa, hvis EU blev til ét land. Sker dette, vil den europæiske diversitet og multikulturelle velstand blive reduceret kraftigt. De store lande vil automatisk æde de små, således at vi ultimativt ender i et par monokulturer med et enormt centraliseret dræbende bureaukrati.
    Den der ikke lærer af historien, er dømt til at gentage dens fejltagelser.

  3. Af Jørgen F.

    -

    Præcis – det må være pointen bag al europæisk samarbejde. Jeg elsker også Europa af de helt samme årsager!

    It ain’t broke – why fix it?

  4. Af Peter jensen

    -

    Ja, Europa er da en verdensdel som europæerne har brug for. Europa og fædrelandene er jo deres livsgrundlag og fremtid. Hvis der altså bliver en fremtid. For ISIS og flere andre terror-organisationer har erklæret krig mod europæerne, og iflg. diverse politi- og militæreksperter kan meget større og voldsommere terror-aktioner end hidtil være på trapperne. Men faktisk er krigen mod og undergravningen af Europa mangedobbelt, for den omfatter meget mere end den islamistiske terror. Men politikerne virker ligeglade og handlingslammede, medier som DR, TV2 og poli tiken bortforklarer og bagatelliserer i eet væk, og op mod halvdelen af borgerne i Tyskland, Frankrig, Sverige og Danmark forstår så lidt og er så sløve, at de lader sig byde hvadsomhelst, lige fra udplyndring, forhånelse og nedværdigelse til manipulation, fjernstyring, gangstervælde, diktatur, tyrannisering, terrorisering og udryddelse.

    Folkestyret og velfærdsstaten er ved at blive lagt i graven, korrupte og forræderiske politikere er ved at sælge ud af alt med kultur, tryghed, frihed, moral, fornuft, sundhed, familieværdier, retssikkerhed og civilisation……. importen af krævende og udgiftstunge migranter samt løntrykkere, agenter, kriminelle, smittebærere og potentielle terrorister fortsætter……. og inden længe er Europa igen et katastrofeområde med massedød og endeløse rædsler. Bare vent og se. Når idioti, løgn og ondskab fylder alt for meget og er uden grænser, bliver fremtiden derefter.

  5. Af Niels Peter Lemche

    -

    SVEND JENSEN, gad vide, hvilken historiebog, du har læst, eller hvilke to? De samme perioder, som du skriver om med så stor entusiasme, var præget af alles kamp mod hinanden. Hver en lille fyrste konkurrerede med sine naboer om at få en større bid af kagen. De mellemitalienske stater var ofte indblandet i morderiske krige med andre, Firenze mod Siena, Venezia mod Genova; du kan fortsætte ad libitum. Tyskland var i en del af 1700-tallet et europæisk kulturcentrum, ikke på grund af fyrsterne, men på grund af sine universiteter. Her var i hvert fald et områdem hvor fyrsterne befandt sig i fredelig kappestrid. Derfor ser du også de mange klassiske tyske universitetsnavne, opkaldt efter fyrsten. Det var også en grund til at Kiel overlevede Det 3. Rige. Man ville lukke universitetet, men da det var den danske konge, der havde grundlagt det, ville man spørge om lov i København (de vat trods alt tyskere), men aldrig noget svar. Men det betød ikke, at de små fyrstendømmer havde monopol på udviklingen. Store stater som Frankrig og England spillede i høj grad med; Spanien i mindre grad i hvert fald i oplysningstiden. Men alle udkæmpede blodige krige mod hinanden. Almindelige mennesker havde ingen ret overhovedet, men var i realiteten fyrstens ejendom. I England havde adelen dog noget at skulle have sagt, og efterhånden også pengemagnaterne.

    Det, der ændrede på det hele, var nok frihedserklæringens tale om frihed–lighed–broderskab. Så tog franskmændene sig sammen og huggede hovedet af fyrsten. Men den lille mand, der fulgte, blev nedkæmpet af fyrsterne af den simple grund, at han ville indføre disse tre principper i hele Europa. Eller som det er blevet sagt: På den ene side stod en mand, der ville lave alting om, og på den anden side mennesker, der absolut ikke ville lave noget om.

    Jeg følger gerne dem, der ser EU-ideen som noget, der går tilbage til den lille mand. Og jeg græder, når jeg ser egoismens småstatssystem genopstå, ledet af små, nye ‘fyrster’, der kun har egne mål at arbejde for. Og jeg frygter for de stakkels mennesker op langs den europæisk-russiske grænse, for deres fremtid. Den knuses måske først og fremmest–ikke af russernes magtsyge–men af vores ligegyldighed.

  6. Af Peter jensen

    -

    Ja, Europa er da en verdensdel som europæerne har brug for. Europa og fædrelandene er jo deres livsgrundlag og fremtid. Hvis der altså bliver en fremtid. For ISIS og flere andre terror-organisationer har erklæret krig mod europæerne, og iflg. diverse politi- og militæreksperter kan meget større og voldsommere terror-aktioner end hidtil være på trapperne. Men faktisk er krigen mod og undergravningen af Europa mangedobbelt, for den omfatter meget mere end den islamistiske terror. Men politikerne virker ligeglade og handlingslammede, medier som DR, TV2 og poli tiken bortforklarer og bagatelliserer i eet væk, og op mod halvdelen af borgerne i Tyskland, Frankrig, Sverige og Danmark forstår så lidt og er så sløve, at de lader sig byde hvadsomhelst, lige fra udplyndring, forhånelse og nedværdigelse til manipulation, fjernstyring, gangstervælde, diktatur, tyrannisering, terrorisering og udryddelse.

    Folkestyret og velfærdsstaten er ved at blive lagt i graven, korrupte og forræderiske politikere er ved at sælge ud af alt med kultur, tryghed, frihed, moral, fornuft, sundhed, familieværdier, retssikkerhed og civilisation……. importen af krævende og udgiftstunge migranter samt løntrykkere, agenter, kriminelle, smittebærere og potentielle terrorister fortsætter……. og inden længe er Europa igen et katastrofeområde med massedød og endeløse rædsler. Bare vent og se. Når idioti, løgn og ondskab fylder alt for meget og er uden grænser, bliver fremtiden derefter.

    PS: I Sverige og Danmark er politikernes og partiernes flertal nu kommet så langt ud i arrogance, tåbelighed, uduelighed og fantasteri, at deres politik er kommunistisk/totalitær og direkte asocial og menneskefjendsk. I deres kølvand finder man hundredvis af skandaler og vælgerbedrag, og tusinder og atter tusinder af unødvendige tragedier og dødsfald.

  7. Af Peter jensen

    -

    Den glødende tilhænger af EU og islamisering, den radikale NPL, er dygtig til at så tvivl om alt hvad modstandere af EU og islamisering skriver. Det må man lade ham. Men, men, men ……

  8. Af Niels Peter Lemche

    -

    Ja, PETER JENSEN , i din parallelverden er jeg sikkert radikal… Dine kriterier for sandhed fremgår imidlertid på udmærket vi af bidraget lige før fra dig. Det gider jeg ikke kommentere; det taler for sig selv.

  9. Af professor trivia

    -

    Slik en yallah- og du stinker ud af kæften

  10. Af Torben Caroc

    -

    Engang, inden de individuelle friheder, kom til at styre ALT i vores samfund, var der værnepligt. Unge mænd fik obligatorisk et års tid med våbenøvelser og træning i at klare sig under primitive forhold. Når farer truede vort land, modtog de uddannede soldater et brev med besked om mobilisering og ordre om at indfinde sig på kasernen. I dag er den slags passé. Man giver ikke ordrer, men venter på at soldater melder sig frivilligt.

    Det gør de allerfleste dog kun efter at være udsat for personlig livsfare – eller at have mistet pårørende som offer for galninge. Selvom frivillighed er fint, så ville det måske være mere skånsomt at myndighederne indkaldte folk per e-mail end at hver enkelt skulle lide personlig skade før han meldte sig i forsvaret.

  11. Af Finn Bjerrehave

    -

    EU er Europa basta, nemlig grænseløst og den fire bevægelighed er virkelighedens Europa, hvor alle kan arbejde føle sig tryg, nemlig ens arbejdsvilkår, samt sociale ydelser, og hvem er ikke stolt.
    Tænk hvis Danmark ikke havde forbehold, så var vi endda mere sikre for kriminelle, samt 5 års reglen for flygtninge, men ak, Kommunisterne og DF ønsker dette utålelige fællesskab, og usikkerhed bliver resultatet.
    Tænk hvis TTip lykkes før måske Trump kommer og ødelægger dette handelsforum, som sætter standarter for hele verden, en milepæl for mennesket, men når det i mål med Obama ?
    EU vores trygge rede. Finn Vig

  12. Af professor trivia

    -

    2 beskidte yallaher har lige skåret halsen over på en 84 årig præst i Frankrig!
    Yallahkrigen er begyndt: overvej om du er er yallah eller frihedskæmper- for yallah bliver smidt ud fra europa- frivilligt eller med magt.

  13. Af Niels Peter Lemche

    -

    TORBEN CAROC, hvilken verden du længes efter! Hvornår er danske værnepligtige blevet indkaldt for at forsvare landet? I treårskrigen? Jo, men kun for bondedrengene. Borgerskabet kunne altid betale sig fri. Det siges, at Kierkegaards eneste indsats i krigen 1848-51 var de utallige breve, han skrev til krigsministeriet for at få sin personlige tjener fritaget for militærtjeneste. Nå så var der 1. verdenskrig. Jo, der var en dækningsstyrke indkaldt, som vist aldrig afløste et skud. Op til den 2. Verdenskrig havde de radikale i forening med sosserne totalt ødelagt det danske forsvar, så den 9. april ofrede man et dusin mand nede i Sønderjylland for at få et alibi for at overgive sig–de allierede var ikke imponerede. Efter 2. Verdenskrig kom der en militær forholdsordre, som skulle have kunnet du i fald i fald. Men selvfølgelig var der indkaldelser og genindkaldelser, men aldrig en indsats baseret på værnepligtige. Alle soldater i udenlandstjeneste er på kontrakt. Dem, der skulle gå forrest herhjemme, var hjemmeværnets medlemmer, hvis mobilisering ville være næste afsluttet i løbet af ganske få timer. Men alle hjemmeværnssoldater er på kontrakt.

    Der er virkelig ikke så få Hieronymusser her på disse blogs.

  14. Af bo nielsen

    -

    Der var da mange værnepligtige med i rækkerne 1950 til 1980. Misinformerer NPL med vilje?

  15. Af Ivo Santos

    -

    Jeg vil mene at det overordnet problem er at der findes alt for mange magtsyge og grådige folk på denne planet, og det er grunden til de fleste problemer vi oplever i dag.

  16. Af Jørgen F.

    -

    …selvfølgelig har det danske forsvar siden ww2 været baseret på værnepligtige. Uddannelse af værnepligtige – og et (total)forsvar baseret på genindkaldelser.

    Men det var naturligvis ikke de værnepligtige , der skulle forsvare Danmark – da de var/er under uddannelse – præcis hvorfor at udsendte nu også er på kontrakt – de er færdiguddannede.

    En del af udfordringen ved koldkrigsforsvaret var faktisk at få de værnepligtige sendt hjem under mobilisering/eller anvendt til mindre bevogtningsopgaver sammen med hjemmeværnet. Et andet problem stod vi over for da værnepligten blev skåret så meget at man måtte indkalkulere færdiguddannelse i forbindelse med en kriseeskalering.

    Lemche strækker sig meget langt for at tale sig udenom her. Det ved han også godt 🙂

  17. Af Niels Peter Lemche

    -

    BO NIELSEN, jep, jeg var selv en af dem; men blev de nogensinde mobiliserede? Det var det mit skriv handlede om.

  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    Men mht. det for had lagte hjemmeværn, så regnede man med, at de første ville stille på mødestederne inden for en time, og i løbet af ganske få timer ville de fleste være på plads, bevæbnede og parat til kamp, for nu at bruge nogle af de gængse udtryk. Det øvrige mobiliseringsforsvar kunne tage op til 48 timer om at møde.

    I dag skal der en beslutning til om udlevering af ammunition, så nu kan man risikere, at det er ubevæbnede soldater, der skal stille i en skarp situation. Truslen er dog ikke så akut længere; men det kan den jo blive igen, og så kommer vi til den varme kartoffel: Er det poltiske system parat til at udsende ordre om hjemmeværnet på plads med alt det, det medfører? Jeg gad vide.

    Som jeg sagde i min tale til hjemmeværnets 50-årsjubilæum nede i Søgaardlejren, så var det eneste tidspunkt, hvor Danmark ikke havde frivillige korps perioden fra 1934 til 1945. Jeg tror naturligvis ikke, at de havde forhindret tyskerne i at komme; men det er alligevel en tanke værd, fordi det var udtryk for en ringeagt for privilegiet at kunne forsvare sig. I øvrigt var/er det på Søgaard, at man kan finde mindeplaketten for de faldne den 9. april, for det var derfra de rykkede ud. Jeg havde i mit kompagni i Aarhus en af dem, der stod ved kanonen nede i Haderslev den morgen. Jeg kan love for, at det var alvor for den generation, jeg tilhører.

    Mit indlæg opfattes–i hvert fald af klakører for en fremmed magt, som en desavouering af frt danske forsvar. Det er det ikke. Det handlede alene om indkaldelser i skarpe situationer, og dem var der ingen af mellem 1949 og 1989. Nærmest kom man i 1953 med den pludselige forlængelse af værnepligstiden.

  19. Af Javier Martinez

    -

    En spandsk eu borgere eller islændninge koster lige så meget som en indvandre hvis ikke mere.. derfor skal grænserne lukkes ned.

    Den danske model, såvel som samfundets store fordel her med gensiddig tillid vil falde fra hinanden ellers…

    Mange af de syrer der er ankommet nu, og vader rundt på alle tider af døgnet ser uhyggelige ud. De har været i krig med den ene eller anden. Det bliver kaatastrofelt at vi har lukket dem ind…

    Lavko har nu indført indslusningsløn for dem. Nu koster en indvandre det halve at have gående for arbejdsgiveren end en Dansker..Hvem tror i han vælger?

    Vko mere end fordoblet løn og velfærdsdumpende udlændninge…lavko gør det igen..

  20. Af P. Torbensen

    -

    Hjemmeværnet uden ammunition og slagstift i eget hjem giver ingen mening-selvfølgelig det manglede bare er man seriøs fra statsmagtens side,tvivler.
    Vedrørende 9 april 1940 en skændsel,Danmark havde aftalt med Tyskland et par måneder før,hvordan det slutspil skulle foregå og det blev sådan.

  21. Af Niels Peter Lemche

    -

    P. TORBENSEN, uden at bruge for megen tid på dit sprog, som nok ikke er dit modersmål, men for det meste i orden, så er brugen af ’slutspil’ forkert.

    Never mind, selvfølgelig vidste regeringen, hvad der skulle ske, og hvornår. En af mine forældres gode venner var næstkommanderende på Middelgrundsfortet i april 1940. Den 8. april om aftenen blev og den del af besætningen, der vidste, hvordan kanonerne betjentes, kommanderet i land. Man vidste udmærket, at han havde givet ordre til at beskyde tyskerne, når de sejlede ind til kaj. Det er ikke noget nyt. Admiral Kjølsen sendte rapporter hjem fra Berlin med angivelse af dato og tidspunkt. Men regeringen med pacifisten P.A. Munch som udenrigsminister skulle ikke have noget i klemme. De ofrede staklerne i Sønderjylland og lagde sig ned på ryggen. Derefter samarbejdede de med tyskerne til august 1943. At de ikke blev skudt efter krigen som landsforrædere er et mirakel; men én ting er politikere gode til: At overleve. I øvrigt skal den eneste gang Werner Best var i livsfare efter krigen–han blev dødsdømt, men naturligvis ikke henrettet–var, mens han sad i Vestre Fængsel og ventede på retssagen. Da han hørte, hvem der var blevet statsminister, var han ved at dø af grin.

    Danmark blev aldrig rigtig kosher for de allierede. Egentlig var amerikanerne ligeglade med, om russerne besatte os. Det var Churchill der sendte Montgomery for fuld fart til Lübeck for at afskære russerne vejen til Danmark. Endnu i 1994 var det officielle Danmark ikke inviteret med til invasionsjubilæet.

  22. Af P. Torbensen

    -

    Forøvrigt meget enig med Svend Jensen 26 juli 2016-11.56.
    Diversiteten tilbage til nationalstaterne gerne, et EF men ikke et EU med alle dysfuntionelle overbygninger som skaber bureaukrati og mismod.
    Italien er blevet nævnt,blev først samlet omkring 1865 med by stater og hertugdømmer og udviklingen tog sin tid,en syd italiener og nord italiener talte ikke samme sprog og først med tv og radio fra omkring 1960-erne gik det fremad på bedste beskub-men diversiteten er trods alt bevaret og Il Popolo elsker sammenslutningen fordi det forgik i con il tempo.

  23. Af Michael Vestergaard

    -

    MØRKET SÆNKER SIG IGEN OVER EUROPA, SOM I TREDIVERNE.
    Det Europa og Danmark vi kender og kendte, er ved at forsvinde. For både EU og vores egen regering fører en politik der er forrykt og folkemorderisk. De radikale og skabsradikale har utrolig travlt med at føre sig frem med hovedløs, landsskadelig, folkefjendsk og absolut katastrofal og dødbringende politik. Enhver normalt begavet som sætter sig ind i hvad der foregår, ved at læse hvad der foreligger i bøger, aviser og 180g, vil kunne forstå at vi er på vej ind i en fremtid fyldt med retsløshed, vanvid, død og elendighed. Fladpandet og forbryderisk politik har allerede smadret tilværrelsen for mange danske familier, og snart bliver det endnu værre og meget værre. På Titanic-Danmarks nederste og mellemste dæk flyder det nu med blod, tårer og affald, og iskolde vandmasser vælter ind i stride strømme. Skibet er ved at være synkefærdigt.

  24. Af P Christensen

    -

    Det er tilladt enhver at tænke selv og sit.
    Hvordan er det gået med vor velfærd i DK siden 1972 hhv 1993 hvor vi trådte ind i EF og EU.
    Er vi blevet rigere i DK? Går det bedre?
    Njøøø.
    Der er måske en nominelt større kage, men hvad er kvaliteten af den?
    På alt for mange punkter er vi desværre blevet både dummere og fattigere,
    ikke mindst hvad angår indvandring af sociale problemer.

  25. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære Hieronymus aka P CHRISTENSEN, Vi er blevet nærmest uendeligt rigere. Kvaliteten er det, du ikke kan måle med statistik, så her forbliver det et postulat.

  26. Af Helge Nørager

    -

    Igen igen forsætter denne Niels Peter med at beskylde mennesker hvis mening han ikke deler, for ikke at være danske.
    Det er for langt ude Niels, at du ikke snart holder op, og at du igen og igen benægter at du gør det.
    Er du fatsvag, eller er du bare totalt uden hæmninger ?

    “Af Niels Peter Lemche – 26. juli 2016 16:32
    P. TORBENSEN, uden at bruge for megen tid på dit sprog, som nok ikke er dit modersmål, men for det meste i orden, så er brugen af ’slutspil’ forkert.”

  27. Af Svend Jensen

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 26. JULI 2016 12:23
    Der har altid været krige i Europa, men jeg ser intet bevis for at de store ‘verdenskrige’ som slutresultat har været mindre blodige end de mange småstatskrige tilsammen. Storkrigenes antal af ofre må da totalt ligge over 100 mill. og hvor mange blev dræbt totalt i Europas småstatskrige? Større magtkoncentrationer = større krige.
    Igen – det logiske endemål på EU’s stadig tættere integration vil være ‘Monopolstaten’; den unitære magtkoncentration, der via et gigantisk bureaukrati styrer hvad der foregår i hovederne på alle de tvangsindlemmede småstaters indbyggere. Det er analogt til monopolkapitalismen hvor rigdommen koncentreres på færre hænder uophørligt.
    EU’s motto vil i i fremtiden da være:
    “Der en kun én stat, og det er EU-Monopolstaten og Tysklands kansler er dens Autokrat”.

  28. Af professor trivia

    -

    Vi mangler politibetjente. ca 10.000.
    Tid at omfordele faste jobs fra unødvendig administration.
    Lej nogle kontorcontainere i Padborg og lav politiskole ved siden af.
    Garanter faste jobs, så skal I se hvor det vil rykke med gode ansøgere.

  29. Af Niels Peter Lemche

    -

    SVEND JENSEN, alting er relativt. Trediveårskrigen som europæisk krig kostede 40 % af tyskerne livet i stort set alle de af dig priste småstater. I Sydtyskland op til 2/3 ad beboerne. I Jylland, hvor meget var det, i hvert fald 1/3 af indbyggerne.

    Napoleonskrigene kostede i hvert fald 5 millioner livet (det tal Metternich anførte over for Napoleon i Dresden i 1813). Omregn det til moderne indbyggertal.

    Sagen er vel, at vi europæere er nogle blodtørstige sataner og, at vi er rigtig gode til at slå ihjel. Så kører du med fartpilot på, hver gang du nævner Tyskland, selv om det Tyskland, du hele tider undsiger, ikke eksisterer længere. Forbundsværnet er ærlig talt i dag ikke meget at råbe hurra for. Men deres økonomi, ja, der er der rent ud sagt tale om misundelse. Ja, de er forbandet dygtige og arbejdsomme. Og det skal de så også have smidt i hovedet hele tiden af dem, der ikke gider lave nok. I virkeligheden er det Tyskland, de skælder ud på, meget lig det Tyskland, der eksisterede inden 1806, nemlig det land, de franske soldater satte mest pris på: En venlig befolkning, masser af mad og herlig øl. Så kom det preussiske interludium mellem 1806 og 1945.

    Din undsigelse af kapitalismen i den form, den tager i disse år, ja, der er vi helt på linje. Man kan sige, at en kapitalisme, der ikke udfordres af andre systemer, er lige så dødsensfarlig som en kommunisme, der får lov til at stille sine egne regler.

  30. Af Gert Hansen

    -

    Jeg er meget enig med MIchael Böss.

    På den anden side kan man måske også spørge, om ‘vestlige værdier’ – som er under angreb af islamister – måske på nogle områder er ved at gå for vidt? Det er vel forståeligt hvis nogle muslimske forældre (langt hovedparten, formentlig), ikke synes at ’sex, drugs and rock’n’roll’ er noget for deres afkom. (At hykleriet, som hos visse vesterlændinge, også trives blandt visse muslimer, er dog helt klart).

    Hvor islam efter vor mening nok kunne trænge til en reformation, kunne det også tænkes, at visse ‘vestlige værdier’ kunne trænge til en vis tilbagerulning.

    Langt hovedparten af islamiske stater har klaret problemet med direkte vestlig ‘kontaminering’, ved simpelt hen at være autoritære og diktatoriske, og begrænse ikke-muslimer til ubetydelige (undertrykte) mindretal. Dette ligger ikke i vestlige værdier og selvforståelse, hvor muslimer i vesteuropæiske samfund i de sidste 40-50 år blevet modtaget med åbne arme. (På trods af at Merkel tidligere direkte har sagt at integrationen ikke fungerer, vælger hun sidste år at åbne dørene for over 1 million tilrejsende).

    Derfor står Europa idag med store ‘udfordringer’ (et finere ord for problemer) som der ikke synes at være nogen løsning på. I alt fald ingen, som europæiske værdier og selvforståelse kan goutere. Dette kunne enhver sige sig selv, om ikke andet ved blot at kaste et blik på de eksisterende islamiske samfund. Der har samtidig været en meget stor befolkningstilvækst i Mellemøsten og Nordafrika i de sidste ca. 60 år, som disse lande ikke har en chance for at klare, og mange har derfor kun een mulighed, at ‘folkevandre’ til Europa. Dette kunne man også forudsé. At så oliekriserne har bevirket en stigende islamisering i de sidste 35-40 år, har ikke gjort situationen bedre, set fra et europæisk ikke-muslimsk synspunkt. Det bliver et langt århundrede.

  31. Af Flemming Lau

    -

    Dansk vanære 9 april 1940, mundede ud i “Forholdsordren” og hvor mange kender den idag ? Nye krigs forberedelser er altid sket på baggrund af den sidste udkæmpede krig. Nu er udfordringen dels russisk pres på de ydre grænser dels islamisk pres på de indre grænser. Nu har jeg ikke fantasi til at forestille mig en større konflikt med Rusland under NATO’s atom paraply. Det har jeg til gengæld med den islamiske “udfordring” internt i de respektive EU lande. Dublin forordningen var hullet som en si. FRONTEX sejler i sin egen sø.. Man har fra politisk side, intet, absolut intet svar på, endsige nogen overvejelse på hvordan og hvilke aktører der skal inddrages i tilfælde af “Domestisks problems” Oprettelsen af et Gendarm korps på et særskilt mandat ,tør ingen ansvarlige fremsætte, for det kunne jo misforstås. Og hvad kan vi så lære af det ?, ville Gotha Andersen sikkert have sagt ! Det vi kan lære er at der endnu engang ikke er noget nyt under solen! Men hvad så efter en lang og blodig konflikt mod islamismen ? Vil de ansvarlige politikere for den ukritiske indvandring kunne imødse, samme atmosfære af ” nåde” som statsminister Buhl mødte efter krigen ? Eller vil Europas befolkninger til den tid, være presset så langt ud til højre, at spørgsmålet om nåde vil være så som så ? Hvis vi har “glemt” hvor nåden kommer fra, er svaret givet på forhånd !

  32. Af bjarne petersen

    -

    HAR DANMARKS; SVERIGES OG TYSKLANDS POLITIKERE SLÅET HJERNEN FRA? ELLER HVAD ER DER GALT MED DEM?

    Er vores politikere bindegale? Man skulle næsten tro det. De er jo i fuld gang med at diskriminere, undertrykke, fordrive og udskifte den oprindelige befolkning, danskerne. Det er da ikke det de er valgt til. De importerer skumle, voldelige, krævende og agressive migranter fra stenalderagtige samfund i Afrika og Mellemøsten, og påstår at det er den arbejdskraft vi har brug for. De har tildelt migranterne STØRRE rettigheder end danskerne på mange områder. Arbejdsløse, hjemløse, syge og ældre danskere er nu i 2. og 3. række mht. velfærd, jobs, boliger, lægehjælp, hospitalsophold og pensioner. De har også sendt titusindvis af danskeres arbejdspladser til udlandet. Postvæsnet, retsvæsnet, transportvæsnet, politiet, forsvaret, hjemmeværnet, bibliotekerne, ambulancetjenester, hospitaler, skadestuer, lægevagter, skoler, børnehaver, plejehjem, mange erhverv og hele infrastrukturen bombarderes med omfattende og drastiske spareøvelser og nedskæringer. I mange kommuner og provinsbyer er de sociale forhold og den almene tryghed og trivsel voldsomt forringet. Det nationale forsvar er afvæbnet og befolkningen må end ikke have en peberspray til personligt forsvar. Mellem halvdelen og to tredjedele af skatteborgernes indbetalinger går nu til indvandring, bureaukrati, pjat, luksus, tåbeligheder og landsskadelige projekter.

    Man har nedlagt grænserne og har dermed sikret at asylanter, løndumpere, kriminelle, narko-smuglere, våbensmuglere, terror-celler og smitsomme sygdomme mv. kan drøne ind i landet stort set som det passer dem. (95% af landegrænserne er uden bevogtning)

    Med syvmileskridt er Danmark på vej ind i en mareridtagtig fremtid. Anført af visse fantaster, politikere og journalister der tilsyneladende er uden moral og realitetssans.

  33. Af Anders Munch

    -

    Den politisk korrekte Michael Böss om nogle år. Alle mennesker er ens, vi er en social konstruktion.
    http://i.imgur.com/cUwIGyM.png

  34. Af Anders Munch

    -

    Der er ingen forskel på folkeslag, mellemøstlige mennesker kan sagtens videreføre vestlig kultur.
    https://www.youtube.com/watch?v=BX3vKUYWH40

  35. Af Anders Munch

    -

    Måske Michael Böss er en emotionel mand, en sang kan måske få ham til at forstå det?
    https://www.youtube.com/watch?v=JWzjn0N9g4g

  36. Af Niels Peter Lemche

    -

    ANDERS MUNCH, ja, det vil de kunne; men det bliver i en anden udgave. Sådan er det gået gennem hele verdenshistorien. Husk, du kan ikke bade to gange i den samme flod.

  37. Af Anders Munch

    -

    Under alle omstændigheder lader det til, at den personlige oplevelse med hans datter har fået ham til at rykke sig en lille smule, nu venter vi bare på at resten af befolkningen bliver kulturberiget 🙂
    https://www.rooshvforum.com/thread-50253-post-1127961.html

  38. Af Svend Jensen

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 26. JULI 2016 17:56
    Om man regner antal krigsdræbte i procenter eller absolut er vel hipsomhap.
    Dertil skal erindres, at mange krige udkæmpedes i gamle dage med lejesoldater. Når en hær af lejesoldater blev slået, var det helt normalt at tabersidens soldater blev indrulleret i vinderens hær. Det nedbragte tabstallene betydeligt.
    I vore dages krige slagtes de fleste af tabersidens menige soldater. Derfor var småstatskrigene dengang ikke så dyre i menneskeliv. Næste storstatskrig vil koste flere hundrede millioner menneskeliv – det må da være logisk selv for verdensfjerne teologer.
    Tyskland er det bedste eksempel på hvor galt det kan gå, når småstater opsluges af én dominerende stat; i dette tilfælde Preussen. Bismarcks Tyske kejserrige sejlede i dansk, østrigsk og fransk blod. Spastikeren kejser Wilhelm 2 startede 1. verdenskrig, psykopaten Hitler den 2. verdenskrig.
    Tyskerne burde kun indrømmes at tilhøre den menneskelige race, hvis Tyskland igen opdeles i suveræne småstater. Historien har vist, at Danmark kun kan stole på Tyskerne så langt som man kan kaste et 50 tons lokomotiv.
    Fremtidens EU vil blive ekstremt domineret af et storTyskland, fordi dette land mere og mere ligner et sort hul hvad angår tyngde i magt. De små planeter rundt om sort-rød-gule hul vil blive suget ind til den visse destruktion, efterhånden som de røde og gule farver forsvinder.

  39. Af Gert Olesen

    -

    Hvad mener mu nch med at der ingen forskel er på folkeslag ? Er der tale om ironi? For der er da kæmpeforskel på en gruppe IS-IS fanatikere og så en flok folkedansere fra Fyn, osv. Hvorfor er le mche så flittig med at skrive om begivenheder for 50, 100, 200 og 500 år siden? Er det for at aflede vores opmærksomhed fra de aktuelle og NUTIDIGE problemer og trusler, der skaber kaos, ulykker og social elendighed i dagens Danmark?

  40. Af Anders Munch

    -

    Lemche. Så vidt jeg har forstået har man postet flere penge i Afghanistan end man gav i Marshall hjælp, Afghanistan er stadig lort. Til sammenligning har vi Japan, som inviterede “enkelte” hvide mennesker over til deres land, for lige at vise dem alle de smarte ting Vesten havde opfundet, så klarede japanerne ellers resten selv. Vestlig kultur og den vestlige mand går hånd i hånd. Hvis vi uddør, så forsvinder vestlig kultur, selvom teknologien måske bliver bevaret. De amerikanske indianere er de eneste, som kan videreføre deres indianske kultur, ingen andre kan gøre det for dem. I hvilken udgave tror du, mellemøstlige vil videreføre vestlig kultur? En mere mellemøstlig version? Jeg forstår så udmærket, hvad du mener med floden, intet er statisk, heller ikke Vesten, men stadigvæk, deres gennemsnitlige iq er for lav og deres mentalitet for anderledes. Allerede inden Islam var det sådan.
    https://www.youtube.com/watch?v=S2up4-CJ-ok

  41. Af Anders Munch

    -

    “Er der tale om ironi?” Gert Olesen
    JA!

  42. Af Niels Peter Lemche

    -

    SVEND JENSEN, til den sidste del: Bare det sædvanlige pladder om tyskerne. Det er vanskeligt at tage alvorligt. Til det andet: Ja, så er det temmelig naivt kun at tale om dræbte soldater. Vi taler om døde, militære såvel som civile, og resultatet af trediveårskrigen var en reduktion i folketallet i de tyske stater på opmod 50%. Og så glemmer du samtidigt, at de tyske fyrstendømmer alle på en måde var forenet i kejserriget, som Napoleon opløste i 1805. Du plejer at have en hvis idé om historie, så måske var der her noget, du burde genopfriske.

    Men måske du bare vil have ret, koste hvad det vil. Dem er der nogle af på disse blogs.

  43. Af Niels Peter Lemche

    -

    ANDERS MUNCH , jeg har sagt og skrevet mange gange, at den eneste, der forstod, hvordan man behandler afghanerne, var Alexanden den Store. Han drog ind i landet til Kabul, grundlagde byen (der vist allerede eksisterede), kaldte stammelederne til sig, og de tilsvor ham evigt troskab. Derefter sagde han farvel og drog af sted igen, og så sig aldrig tilbage!

    Dine racistiske bemærkninger om andres IQ kan du beholde for dig selv. Du ville sikkert også, hvis du kom til Afghanistan, blive betragtet som en tåbe med lav IQ.

    Og til Gerd Olsen, ja, så er jeg af den gamle skole, der kan se sammenhænge i historien. Desuden var det i sidste tilfælde ikke mig, der startede. Men du hører måske til generationen, der tror, at verdenskrigen blev udkæmpet i 1890erne, samt at Hitler var statsminister, vist i Danmark.

  44. Af ole hansen

    -

    NPL, du er og bliver radikal i din tænkning. Der er da ikke noget racistisk i at konstatere en kendsgerning. Og at mange afrikanere og arabere ikke har nogen høj IQ, det er en kendsgerning. Og det er heller ikke racisme at være tilhænger af et stop for den masse indvandring der snigende, men ret hastigt, er ved at forvandle Danmark til et voldshærget katastrofeområde. Derimod er det en ondsindet form for fascisme og forræderi at arbejde på at udplyndre, fordrive og udskifte danskerne til fordel for kulturfremmede.

  45. Af Anders Munch

    -

    Lemche.
    “Dine racistiske bemærkninger om andres IQ kan du beholde for dig selv. ”
    Nej, det er videnskabelige bemærkninger, hvis du ellers gider se klippet med Lone Frank vil du forstå det(og dog…). Hvis videnskaben viste noget andet, ville jeg skifte mening. Der er ingen tvivl, forskellige folkeslag har forskellig gennemsnitlig iq, det er udelukkende politisk korrekthed at påstå andet. Under alle omstændigheder er du blevet for gammel og fedladen, så din mening betyder reelt set intet. Du har intet, du kan bakke meningen op med.
    https://www.youtube.com/watch?v=BX3vKUYWH40
    Så se dog klippet. Jeg dømmer ikke, eller føler mig overlegen, hvis det er det du tror. Iq er bare en test, en standardiseret test, som viser at forskellige folkeslag scorer forskelligt på den samme prøve. Tilfældigvis er det sådan, at de folkeslag som scorer højest også har de mest avancerede samfund.
    “Men måske du bare vil have ret, koste hvad det vil.” Du er da et fjols, dig og din generation vil blive husket som idioter. Konstant fortæller folk dig hvor selvfed du er, men du ignorerer det konstant. Det til trods for, at jeg har set dig rykke dine meninger hvad angår folkeslag fra at, alle mennesker er ens til, der er forskel på folkeslag. Se klippet fjols. Videnskaben har talt.

  46. Af bent hansen

    -

    NPL, når du nu selv er så belærende. Det hedder ikke evigt troskab, men evig troskab. Og dit argument med afghanere der “sikkert ville betragte munch som en tåbe” er et tyndt argument. Det kan jo også være at de ville betragte ham som højt begavet. Iøvrigt siger det intet om en mands IQ, hvis en flok tåber med lav IQ betragter ham som tåbelig. Er man dum, kan man nok ikke vurdere eller værdsætte en høj IQ. Hvad med ISIS der end ikke evner at værdsætte godhed, barmhjertighed, retfærdighed, hæderlighed, sandhed eller andet der skiller stupiditet og barbari fra klogskab og civilisation.

  47. Af ole hansen

    -

    Når man er så dum, stupid eller indskrænket, at man finder det i orden at myrde små drenge og piger ved at skære halsen over på dem, så er man da i nærmest enhver forstand snotdum, debil eller imbecil. Eller skingrende skør. At kalde disse mordere for lavt begavede, vil nok kun pladderhumanister kunne forarges over. Og dem som mener at uhyrerne bør have fri indrejse og gratis ophold i Danmark er nok også på sinkestadiet eller derunder.

  48. Af Thomas Jensen

    -

    TILLYKKE med jeres multikulturelle samfund. Nu er det her.

  49. Af Niels Peter Lemche

    -

    OLE HANSEN, jeg er helt sikker på, at hvis du skulle løse en IQ prøve tilrettelagt af dine foragtede fremmede, så ville resultatet være, at du var usædvanligt dårligt begavet. Man har faktisk i USA prøvet den model. Det var vist en prøve, man gav folk fra Samoa (some where out there), som var identisk med en man havde benyttet i en amerikansk by. Om resultatet: Jep de var underbegavede derude; men amerikaneren, der skulle løse en prøve på deres præmisser, var mindst lige så dum. Jeg giver ikke en døjt for dine påstande om underbegavede mennesker.

    Det er klart, at en gedehyrde fra Afghanistan vil se meget dum ud i vores sammenhæng; men han skal måles på sine egne præmisser.

    Og så kilden til jeres–for I er jo en hel stribe, er referer til det samme–en videnskabsjournalist, en af de jakaler, som får deres føde fra seriøse forskere. Jeg har mødt dem mange gange i min karriere. En af de i sin tid kendteste var/er Tor Nørretranders, som en filosof i mit bekendtskab sagde om et foredrag af ham: Vi ville have dumpet ham til filosofikum.

    En god idé er, når der er ordentlige kilder til rådighed f.eks. at se lidt på den udmærkede engelske artikel på Wikipedia om IQ. Mht. race og intelligens står der i konklusionen:

    “The 1996 Task Force investigation on Intelligence sponsored by the American Psychological Association concluded that there are significant variations in IQ across races. The problem of determining the causes underlying this variation relates to the question of the contributions of “nature and nurture” to IQ. Psychologists such as Alan S. Kaufman and Nathan Brody and statisticians such as Bernie Devlin argue that there are insufficient data to conclude that this is because of genetic influences. A review article published in 2012 by leading scholars on human intelligence concluded, after reviewing the prior research literature, that group differences in IQ are best understood as environmental in origin.”

    Og det sidste er præcist, hvad jeg sigter til.

  50. Af Svend Jensen

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 26. JULI 2016 21:06
    Trediveårskrigen var netop en storkrig, hvor de fleste europæiske lande var involveret. Det understreger ganske pointen i at storkrige mellem store lande var de mest dræbende for soldater og civibefolkning. Tak for din udmærkede argumentation til fordel for synspunktet om store landes farlighed.
    Det Tysk-Romerske kejser var en tom skal, så den ‘forening’ var helt illusorisk og rent symbolsk.
    Hvad angår et storTysklands farlighed, er dit modargument om ’sædvanligt pladder’ den sidste udvej for enhver slyngel. StorTyskland har startet 2 verdenskrige, smadret Europa derunder og prøver dernæst at slippe for skylden og skammen igennem erobring af Europa med økonomisk magt i stedet for militær. Dette beviser tyskernes farlighed når de antræffes samlet i store mængder; præcis ligesom med ulve.

  51. Af Søren Larsen

    -

    Svend Jensen er endnu et af Martinezes navne.

  52. Af Niels Peter Lemche

    -

    SVEND JENSEN, ja, og hele dit argument bryder sammen, når du ser på svenskernes indsats i trediveårskrigen. Der er vist få, der ødelagde så meget og slog så mange ihjel som svenskerne. De var ikke lejesoldater, og Sverige var ikke noget stort land.

    De fortsatte med at hærge Europa i mere end tres år efter Den Westfaliske Fred, indtil Peter d. Store stoppede dem ved Poltava. Men hvad, Karl XIIs mor var dansk, så der var måske en grund til, at var for farlig, selv for svenskerne.

  53. Af Bjørn Sørensen

    -

    Jeg har nævnt det på andre blokke at det er min opfattelse at EU er et foretagende bundende i katolsk kultur, som går tilbage til Romerriget, hvilket vi i Nordeuropa tog afstand fra med reformationen. Tysklandkendere ved at der er stor kulturel forskel mellem det protestantiske Nordtyskland og det katolske Sydtyskland.
    Jeg tror heller ikke at det er en tilfældighed at samtlige traktater er forhandlet og underskrevet i katolske byer.
    Belgien er et produkt af denne forskellighed fordi det blev udskilt og selvstændigt efter kun 10 år sammen med det protestantiske flertal i det Nederlandene som blev dannet efter Napoleonskrigene.

    På samme måde er Brexit et resultat af den kulurelle forskel.

    Jeg elsker da også at rejse i Europa og opleve forskellighederne, men jeg vil have mig frabedt om at blive dikteret af kulturfremmede.

  54. Af Svend Jensen

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 27. JULI 2016 9:02
    “…svenskerne. De var ikke lejesoldater, og Sverige var ikke noget stort land.”

    Svenskerne modtog gennem 1600 tallet enorme subsidier fra især Frankrig. Så den der med, at de ikke var ‘lejesoldater’ er en stor tilsnigelse. Subsidierne anvendte svenskekongerne for en stor del til indkøb af lejesoldater. De ’svenske’ hærstyrker i krigene mod Danmark var således mestendels udenlandske lejesoldater. Frankrig førte normalt ‘war by proxy’ i nordEuropa via svenskekongen. Skånelandende var Frankrigs belønning til Carl X Gustav som betaling for fransk krigstjeneste – så med dette landrov sparede Ludvig XIV en hulens masse guld.
    Gennem EU fortsætter Frankrig og Tyskland stadig med at få de små lande til at betale regningen for deres excesser.

    Karl XII’s mor var datter af Frederik III, som igen kom fra nordtysk lavadel – slægten hed vistnok Oldenborg og bredte sig over hele nordEuropa. Blandt andet fik familien hele Danmark foræret af den holstenske adel i 1448.

    Læs venligst kilderne.

  55. Af J Nielsen

    -

    Den laveste IQ finder man hos frisører. Den højeste – hos stand-up komikere.

  56. Af jan ulrik friis

    -

    Victor Orban ; “Hver eneste emigrant er en fare for den offentlige sikkerhed, og en terror risiko! Hermed menes at virkeligt HVER ENESTE emigrant er en fare for den offfentlige sikkerhed, og HVER ENESTE emigrant en terror risiko!” (Victor Orban)

  57. Af bjarne petersen

    -

    En forskel på få minutter var nok det som reddede en datter og en veninde fra at blive ofre for islamisk terror. Men i den terror-kampagne som er på vej, iflg. eksperter fra militær, politi og diverse efterretningstjenester, vil mange ikke undgå at blive ofre for vanviddet. Men hvad med de politikere som gerne lukker horderne af vanvittige fanatikere og potentielle terrorister ind i vores lande, er de ikke lige så vanvittige? Medskyldige er de ihvertfald. Se 180g.

  58. Af J F.

    -

    Kære M. Böss
    “Fællesmassen i den europæiske civilisation består af en række fælles fortællinger, institutioner og værdier, der stammer fra antikken, kristendommen og oplysningen.” Denne “fællesmasse” gælder ikke kun for Europa. Det er det samme i hele den amerikanske kontinent, selvom vores integrationsminister har været uenig (Fred være med hende) 😉
    Det skal dog siges, at de mest magtfulde modstander af disse værdier er ikke islamisterne, læs eventuelt en vis udgivelse fra 1848… …”Fortiden må ikke kidnappe fremtiden…”

  59. Af Bjørn Sørensen

    -

    Det fleste europæiske NATO-lande har haft svært ved at komme til lommerne hvad angår forsvaret, vi har gladelig ladet amerikanerne om det. Prisen har været at vi er deres skødehund.
    De sidste 30 år har jeg hørt fra amerikanere at de er ved at være træt af at europæerne ikke investerer tilstrækkeligt. Donald Trump har nu sagt det, hvilket har fået vores politikere til at gøre i bukserne.

    Vi er blevet draget ind i amerikanernes håbløse krige i den muslimske verden og har dermed skabt kaos og eneorme flygtningestrømme, som er ved at underminere vores samfund, og fremmet vores velfærdsmodels snarlige kollaps.

  60. Af Gert Hansen

    -

    Bjørn Sørensen:

    USA tæppebombede Vietnam og den sagesløse vietnamesiske befolkning i 10-15 år for 40-50 år siden. Mærkeligt nok foranledigede det ikke ‘enorme flygtningestrømme’, og vietnamesiske selvmordsbombere i USA. Hvorledes forklarer du det, med din teori ovenfor?

    PS: Dette er ikke en forsvar for USA og dets krigeriske handlinger.

  61. Af Niels Peter Lemche

    -

    GERT HANSEN, fordi der ikke var nogen vietnamesisk 5-kolonne at spille bold med. De vietnamesere, der kom til USA, kom fra dele af samfundet, der intet godt havde at vente fra det kommunistiske system. Desuden var nordvietnameserne ikke tåber eller galninge, og jeg har i mange år syntes, at de aldrig fik ros nok for at vride halsen om på Pol Pot-styret. I dag er vietnameserne og amerikanerne på særdeles venskabelig fod. Så problemerne derude samler sig lige nu mest om kineserne, der har hjemlige problemer og søger at dække over dem ved at spille op internationalt.

  62. Af Flemming Lau

    -

    Det er lykkedes vesten, over al måde at bombe at bombe sig til kaos, i den islamiske verden. På sigt vil det dræne den del af verden, for kræfter der ellers ville kunne misbruges andre steder. Det der mangler er naturligvis at indsatsen, kommer til at gå på 2 ben. Repatriering af illoyale muslimer fra den vestlige verden, er i øjeblikket en lam affære, men der skal blot “bankes” lidt liv i den, så skal det nok komme til at gå !

  63. Af Gert Hansen

    -

    Niels Peter Lemche:

    Alt det er jeg udmærket klar over. Jeg har været i Vietnam adskellige gange, og jeg kender vietnamesiske immigranter fra både USA og Danmark. I øvrigt svarer du ikke på mit spørgsmål til Bjørn Sørensen, men det er jo også stilet til ham.

  64. Af Bjørn Sørensen

    -

    @Gert Hansen-Jeg har svaret men det er indtil videre tilbageholdt.

  65. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gert Hansen, jo egentlig gjorde jeg det. Men vi ser det overalt, hvor vietnameserne er dukket op. Der er ikke megen radikalitet hos dem–det var der sådan set heller ikke under vietnamkrigen. Jeg kan godt lide den vietnamesiske kommandants slutbemærkning i ‘We Were Soldiers” (Jeg er ikke så naiv, at jeg bare tager filmen for gode varer–har læst bogen): Han havde lidt store tab, men det havde amerikanerne også, og som han siger: Hvor er det et spild, når resultatet er givet på forhånd. Læg også mærke til, at der ikke var forsøg–mig bekendt–på terrorisme i USA; men man brugte kræfterne på at vende stemningen især blandt amerikanske unge mod krigen.

    Og for at citere min morbror, veteran fra Normandiet og med ved Bastogne og et utal af andre steder: ‘Vietnamkrigen er den dummeste krig, man nogensinde har kæmpet.’ (sagt i 1971). Det var så eklatant et folk, der ville have sin selvstændighed, og havde styrken til at udnytte den, da de fik den.

  66. Af Niels Peter Lemche

    -

    Og Gert Hansen, så glemte jeg lige at sige, at jeg selv anser general Giap som en af de allemest betydelige feltherrer i det 20. årh. Men jeg er også mærkelig, fordi jeg regner Eisenhower for den betydeligste allierede general.

  67. Af Flemming Lau

    -

    Der var ingen forskel på den FN støttede Korea krig, og så USA’s næsten enegang mod Nordvietnam. Omkring 800 000 vietnamesere gik fra nord til syd, hvor kun 80 000 gik den anden vej mod nord. Den fatale fejl, amerikanerne begik var den manglende rettidige omhu, ved at vente 10 år efter franskmændenes nederlag, med at intervenere. Især taget i betragtning at Laos og Cambodja var svage stater, der ikke kunne suvænitets hævde den 2000 km lange grænse. Nordvietnameserene hvilede ikke på laurbærbladene efter 54′, hvilket betød at vietkong formåede, at infiltrere Syd Vietnam og Laos. Iøvrigt var nordvietnameserene af kinesisk afstamning. Området omkring den 16 bredde grad og byen Hue var sydvietnamesere af Bornesisk afstamning og resten af Syden og Mekong deltaet var katolske cambodjanere. Det giver ingen mening at omtale vietnamesere som et homogent folk. Britterne kendte deres besøgelsestid i Malaysia.

  68. Af Niels Peter Lemche

    -

    Men Lau, britterne vidste også, hvordan man vinder en sådan krig: kniv og baghold, glem flyene og hele det store militære cirkus.

  69. Af P. Torbensen

    -

    Ja hyldest til Europa og tak til et folk som også forsvarede disse værdier,trods alt-Tak til

    https://www.youtube.com/watch?v=Cra6cUtt0wQ

  70. Af Flemming Lau

    -

    Lemche. Ja dels det, og at det var en halv ø med en grænse til Thailand på kun 100 km. Fjernt fra kinesisk og sovjetisk militær støtte. Det var noget nemmere at binde “Posen” til og begynde at rydde op.

  71. Af Niels Peter Lemche

    -

    Flemming Lau, bortset fra, at en meget stor del af landet var dækket af en næsten uigennemtrængelig jungle. Men briterne vidste fra deres kampe mod japanerne i området, hvordan det så ud derinde, og hvordan det skulle takles.

    Og så lige det med at snøre til. Jo, hvis sækken er tæt; men det var Malaja ikke.

  72. Af Flemming Lau

    -

    NP Lemche.
    Fortæl Fortæl !

  73. Af Niels Peter Lemche

    -

    Nå jo, Flemming Lau, og så er der tale om en halvø med hav næsten hele vejen rundt. Potentielt et mareridt at skulle overvåge. Men englænderne benyttede deres chindits og havde skabt traditionen for special forces, så de var mestre i denne dirty war, som nedkæmpelsen af de kommunistiske partisaner indebar.

  74. Af Flemming Lau

    -

    Ja Orde Wingate skabte mange gode enheder. Men når du giver udtryk for at Posen var utæt, troede jeg du mente Malaysia ud adtil, for jeg har ingen anelse om hvilken “militær trafik” der foregik over havet, ud over den til enhver tid indbringende smugler virksomhed.

  75. Af Ferdinand Egidius Sander

    -

    Europa befinder sig “in the darkest hour” siden nazismen!!

  76. Af Ib Olsen

    -

    Hvad har Malaysia og dets problemer for 60-70 år siden med Europas aktuelle trusselsbillede at gøre? NPL er kun ude på at afspore enhver debat.

  77. Af Flemming Lau

    -

    Ib Olsen.
    Sorry, det var min fejl. Nogen gange når bloggen er ved at dø ud, kommer der nye vinkler på andet stofområde, som tit, måske er irrelevante, men ikke desto mindre er ganske berigende.

  78. Af jan nielsen

    -

    12.37 og 18.53 ovenfor (den 26. juli) er et par brandaktuelle indlæg.

  79. Af Niels Peter Lemche

    -

    Ib Olsen, din sædvanlige reaktion, når du ikke kan finde på noget at sige. Faktisk startede jeg ikke dette her, det var Flemming Lau. Men I vil gerne have historiske paralleller, når det passer i jeres kram, men hyler op, når det ikke støtter jer, eller I ikke forstår meningen med det, der bliver skrevet (hvilket jo sker ret tit–men det hænger nok sammen med jeres infantile kilder).

  80. Af Javier Martinez

    -

    Flere indlæg i filteret?

  81. Af povl pedersen

    -

    vi kan gøre det ved store bælt sortere dem der skal over (ind) og dem der ikke skal.
    det kan skal vi også gøre ved grænsen.

  82. Af Bjørn Sørensen

    -

    Det forekommer mig at denne blok er lige så fordomsfuld som den hedengangne Mads Holgers, som konstant havde få besvarelser.

  83. Af gerald willtek

    -

    Der er STOR forskel paa et frit Europa og spaendetroejen EU.
    Lad os ikke blande kul og frugt.

Kommentarer er lukket.